Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie » Muzeum w Lidzbarku Warmińskim

Wyniki wyszukiwania słowa 'muzeum'

Znalezionych wyników: 98 (0.034s).

Ceny biletów w Muzeum Warmińskim

Wynik: 56 2010-07-14 00:00:00

Ceny biletów (bez wieży zamkowej i ogrodów): | || Bilet normalny | 38,00 zł || Bilet ulgowy | 25,00 zł || Bilet rodzinny (2+1, 1+2) | 85,00 zł || Bilet rodzinny (2+2, 2+3, 1+3) | 105,00 zł || Bilet wstępu na wieżę zamkową| 13,00 zł || Bilet wstępu do ogrodów| 12,00 zł || Dzień bezpłatny - wtorek (tylko wystawy stałe), cena biletu na wystawy czasowe | 20,00 zł || Zwolnienia z zakupu biletów wstępu do Muzeum Warmii i Mazur oraz oddziałów dotyczą osób niepełnoletnich — obywateli Ukrainy przybyłych na teren Polski bezpośrednio z Ukrainy począwszy od dnia 24 lutego 2022 r. Usługa przewodnicka (tylko grupy wcześniej umówione): | || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 90,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 120,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 180,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 240,00 zł Usługa przewodnicka w języku polskim poza ustanowionymi godzinami otwarcia siedziby: || Bilet wstępu | | 60,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy do 10 osób | 200,00 zł || Usługa przewodnicka w języku polskim — grupy powyżej 10 osób | 250,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy do 10 osób | 400,00 zł || Usługa przewodnicka w języku obcym — grupy powyżej 10 osób | 500,00 zł || Obsługa techniczna i ochrona za 1 godzinę /os | 50,00 zł + VAT || Nadzór merytoryczny lub konserwatorski za 1 godzinę /os | 60,00 zł + VAT Rezerwację grup zorganizowanych prosimy dokonywać co najmniej 3 dni przed terminem zlecenia przez e-mail: lidzbark@muzeum.olsztyn.pl lub telefonicznie: 89 7672111 Lekcje i warsztaty muzealne:|| Lekcja muzealna: bilet wstępu dla każdego uczestnika lekcji + ryczałt w wysokości 50 zł (klasa/grupa) || Odpłatność za lekcję nie może być niższa niż 150,00 zł (ryczałt) || Warsztat muzealny: bilet wstępu dla każdego uczestnika warsztatu + ryczałt w wysokości 60,00 zł (klasa/grupa)|| Odpłatność za warsztat nie może być niższa niż 150,00 zł (ryczałt) Wypożyczalnia strojów historycznych: || W ofercie kilkadziesiąt strojów z różnych epok; barokowe suknie, męskie stroje dworskie głównie z XVIII wieku, bogata kolekcja strojów dziecięcych (księżniczki i książęta). Także kostiumy biskupów, kardynalski, postaci Mikołaja Kopernika, Napoleona, króla Zygmunta Augusta. Można przebrać się w wybrany strój, sfotografować w krużgankach, salach przyziemia. Wypożyczalnia czynna jest w godzinach otwarcia Muzeum, od środy do niedzieli. || Cena biletu do wypożyczalni strojów: 15,00 zł || Wypożyczenie stroju na zewnątrz: 60,00 zł /doba Inne usługi || Sesje fotograficzne | 184,50 zł brutto || Ślub – wynajem kaplicy | 1000 zł netto || Ślub – wynajem wielkiego refektarza (kościelny i cywilny) | 2000 zł netto || Wynajem pomieszczeń na konferencje, produkcje filmowe itp.| Indywidualnie || Rodziny posiadające Ogólnopolską Kartę Dużej Rodziny uprawnione będą do nabycia biletów wstępu do Muzeum i jego Oddziałów z 50% ulgą. || Do ceny biletów wliczono podatek VAT w wysokości 8%. || Opłaty zryczałtowane zostały zwolnione z podatku VAT. https://m.wmwm.pl/2015/07/orig/projekt-rodzina-4580.jpg Regulamin zwiedzania jest dostępny w pliku PDF. Klauzula informacyjna RODO. Ceny biletów – Zamek w Olsztynie Ceny biletów – Dom „Gazety Olsztyńskiej” Ceny biletów – Muzeum Przyrody Ceny biletów – Muzeum w Reszlu Ceny biletów – Muzeum w Morągu Ceny biletów – Muzeum Mazurskim w Szczytnie Ceny biletów – Muzeum w Mrągowie https://m.wmwm.pl/2015/03/orig/bilety-4078.png 2265

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/1101,ceny-biletow-w-muzeum-warminskim.html

Zajęcia edukacyjne w Lidzbarku Warmińskim

Wynik: 38 2018-10-02 11:01:00

(W) – warsztat (L) – lekcja Nowa oferta od października - Warsztaty plastyczne „Pamiątka z lidzbarskiego zamku” (W). Zapraszamy grupy przedszkolne i szkolne, rodziny z dziećmi do wspólnej zabawy, stworzymy pamiątkę zamku, np. dawne nakrycia głowy, pudełka, inspirowane skrzyniami zamkowymi, pocztówki, tekturowe miecze oraz inne prace plastyczne, związane z zamkiem biskupów warmińskich. Czas trwania: 45 minut Prowadzące: Małgorzata Drozd, Beata Błażejewicz-Holzhey tel. 89 767 21 11, e-mail:edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Poniżej pozostała oferta: Przedszkola „Pamiątka z lidzbarskiego zamku” (W) Stworzymy pamiątkę zamku, np. dawne nakrycia głowy, pudełka, inspirowane skrzyniami zamkowymi, pocztówki, tekturowe miecze oraz inne prace plastyczne, związane z zamkiem biskupów warmińskich. Czas trwania: 45 minut Prowadzące: Małgorzata Drozd, Beata Błażejewicz-Holzhey tel. 89 767 21 11, e-mail:edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Malowany Zamek (W) Dzieci najpierw oglądają malowidła na zamku, gotyckie polichromie krużganków, tematykę przedstawień, technikę, metody konserwacji. Następnie w sali edukacyjnej malują na papierach, dużych tablicach, próbując odtworzyć sposób tworzenia dawnych mistrzów, dodając własną kreatywność. Prowadząca: Małgorzata Jackiewicz-Garniec tel. 89 767 78 01, e-mail: m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl Zima, a tu kwiaty w zamku. (W) Warsztaty dla przedszkolaków i innych gości, którzy odwiedzą nasz zamek podczas ferii zimowych (20 stycznia 2020 r. - 2 lutego 2020 r.). Uczestnicy zajęć w formie quizu będą sukcesywnie odnajdywać kwiaty w namalowanych obrazach, w galeriach malarstwa bądź w innych zamkowych obiektach. W drugiej części będziemy je odtwarzać na kartkach papieru kredką. Czas trwania 60 minut. Moja pierwsza wizyta w muzeum (W) Uczestnicy dowiedzą się, co to jest muzeum, czy jest potrzebne i jak się w nim zachować. Zajęcia odbywają się w jednej wybranej komnacie. W drugiej części warsztatu uczestnicy namalują wybrany, zapamiętany obiekt. Warmińska Wielkanoc, dawne tradycje i obyczaje w okresie świątecznym (W) Boże Narodzenie w lidzbarskim zamku / grudzień / w okresie świątecznym (W) Prowadząca: Beata Błażejewicz-Holzhey Kontakt: 89 767 21 11, edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Szkoły podstawowe „Pamiątka z lidzbarskiego zamku” (W) Stworzymy pamiątkę zamku, np. dawne nakrycia głowy, pudełka, inspirowane skrzyniami zamkowymi, pocztówki, tekturowe miecze oraz inne prace plastyczne, związane z zamkiem biskupów warmińskich. Czas trwania: 45 minut Prowadzące: Małgorzata Drozd, Beata Błażejewicz-Holzhey tel. 89 767 21 11, e-mail:edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Malowany Zamek (W) Dzieci najpierw oglądają malowidła na zamku, gotyckie polichromie krużganków, tematykę przedstawień, technikę, metody konserwacji. Następnie w sali edukacyjnej malują na papierach, dużych tablicach, próbując odtworzyć sposób tworzenia dawnych mistrzów, dodając własną kreatywność. Malowidła ścienne na lidzbarskim zamku – wyjątkowe dzieło sztuki dawnych mistrzów (L) Uczestnicy prowadzeni po zamku oglądają zespół malowideł w zamkowych komnatach, na krużgankach, a także historii fryzu heraldycznego biskupów warmińskich w Wielkim Refektarzu. Dowiadują się o tematyce przedstawień, technikach i metodach dawnych mistrzów. Wykład w formie prelekcji i rozmowy. Prowadząca: Małgorzata Jackiewicz-Garniec tel. 89 767 78 01, e-mail: m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl Na dworze księcia biskupa (W) Uczestnicy dowiedzą się, kto i kiedy biskupowi nadał tytuł księcia, poznają charakterystyczne cechy domu możnowładcy, dowiedzą się, jacy książęta biskupi zamieszkiwali w zamku i jaki nosili strój. W praktycznej części zajęć będziemy oglądać insygnia władzy biskupiej, poznamy herb biskupstwa warmińskiego oraz zobaczymy chronologicznie zapisaną historię diecezji w poczcie biskupów, znajdującym się w Wielkim Refektarzu. Pamiętnik i dziennik formami zapisanej pamięci (W) Na przykładach Dyariusza z Heilsberga, Michała Foxa i Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. Podczas warsztatu uczestnicy poznają przykłady dwóch dokumentów piśmienniczych: Dyariusz z Heilsberga i Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska, a ci, którzy pamiętniki prowadzą podzielą się informacjami oraz zaprezentują swoje zapiski współczesne. Wspólnie będziemy się zastanawiać dlaczego były pisane i czy są ciągle potrzebne. Godzina pąsowej róży –spotkanie z Ignacym Krasickim , biskupem i poetą (L) Ogrody Ignacego Krasickiego (W) Warmińska Wielkanoc, dawne tradycje i obyczaje w okresie świątecznym (W) Boże Narodzenie w lidzbarskim zamku / grudzień / w okresie świątecznym (W) Prowadząca: Beata Błażejewicz-Holzhey tel. 89 767 21 11, e-mail:edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Gra zamkowa: Poszukiwanie skarbu biskupa Ignacego Krasickiego (W) Zabawa polega na rozwiązaniu zadań związanych z historią zamku, jego najwybitniejszymi mieszkańcami oraz ciekawymi eksponatami prezentowanymi na wystawach. Wyzwania są różnorodne: rebusy, krzyżówki, eksploracja zamkowych komnat czy szukanie różnic na starych fotografach. W ciekawy i przyjemny sposób można poznać podstawowe fakty z dziejów rezydencji biskupów warmińskich (wystawy: Dzieje budowlane zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim, Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku, Metale kolorowe. Naczynia świeckie i liturgiczne ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie). Poznaj wybitne osobowości lidzbarskiego zamku: Mikołaj Kopernik na lidzbarskim zamku (W) Uczestnicy biorą udział w zabawie dotyczącej życia i twórczości najbardziej znanego mieszkańca zamku - Mikołaja Kopernika. Celem warsztatów jest skompletowanie ciekawostek i faktów związanych z osobą astronoma poukrywanych w zakamarkach lidzbarskiego zamku. Escape room (W) Warsztaty w formie popularnej gry. Dwóch uczestników zostaje ukrytych w zamku, pozostali, rozwiązując zagadki i porozumiewając się z ukrytymi, usiłują ich znaleźć. Muszą wykazać się spostrzegawczością, umiejętnością pracy w zespole, podstawową wiedzą dotyczącą dziejów zamku, historii Warmii (wystawy: Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku). Jak "czytać" informacje zawarte w artefaktach archeologicznych? (W) - warsztaty źródłoznawcze Uczestnicy warsztatów na podstawie autentycznego artefaktu archeologicznego spróbują wykonać dokumentację naukową przedmiotu. Dowiedzą się jakich technik używano w produkcji ceramiki naczyniowej i budowlanej, kafli piecowych oraz szkła. Dzięki zebranym informacjom dopasują zabytki do odpowiedniej epoki historycznej. Historia zapisana w murach – jak budowano lidzbarski zamek? (L) Zwiedzanie pomieszczeń zamkowych pod kątem historii budowlanej obiektu. Podczas wycieczki uczestnicy zapoznają się ze sposobami budowy średniowiecznych elementów lidzbarskiego zamku (mury, fundamenty, sklepienia, portale, okna). Zapoznają się także z autentycznymi pozostałościami procesu jego budowy. Prowadzący: Damian Zawada tel. 89 767 21 11, e-mail: d.zawada@muzeum.olsztyn.pl Szkoły średnie Malowidła ścienne na lidzbarskim zamku – wyjątkowe dzieło sztuki dawnych mistrzów (L) Uczestnicy prowadzeni po zamku oglądają zespół malowideł w zamkowych komnatach, na krużgankach, a także historii fryzu heraldycznego biskupów warmińskich w Wielkim Refektarzu. Dowiadują się o tematyce przedstawień, technikach i metodach dawnych mistrzów. Wykład w formie prelekcji i rozmowy. Prowadząca: Małgorzata Jackiewicz-Garniec tel. 89 767 78 01, e-mail: m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl Na dworze księcia biskupa (W) Uczestnicy dowiedzą się, kto i kiedy biskupowi nadał tytuł księcia, poznają charakterystyczne cechy domu możnowładcy, dowiedzą się, jacy książęta biskupi zamieszkiwali w zamku i jaki nosili strój. W praktycznej części zajęć będziemy oglądać insygnia władzy biskupiej, poznamy herb biskupstwa warmińskiego oraz zobaczymy chronologicznie zapisaną historię diecezji w poczcie biskupów, znajdującym się w Wielkim Refektarzu. Pamiętnik i dziennik formami zapisanej pamięci (W) Na przykładach Dyariusza z Heilsberga, Michała Foxa i Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. Podczas warsztatu uczestnicy poznają przykłady dwóch dokumentów piśmienniczych: Dyariusz z Heilsberga i Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska, a ci, którzy pamiętniki prowadzą podzielą się informacjami oraz zaprezentują swoje zapiski współczesne. Wspólnie będziemy się zastanawiać dlaczego były pisane i czy są ciągle potrzebne. Godzina pąsowej róży –spotkanie z Ignacym Krasickim , biskupem i poetą (L) Ogrody Ignacego Krasickiego (W) Warmińska Wielkanoc, dawne tradycje i obyczaje w okresie świątecznym (W) Boże Narodzenie w lidzbarskim zamku / grudzień / w okresie świątecznym (W) Prowadząca: Beata Błażejewicz-Holzhey tel. 89 767 21 11, e-mail: edukacja.lidzbark@muzeum.olsztyn.pl Gra zamkowa: Poszukiwanie skarbu biskupa Ignacego Krasickiego (W) Zabawa polega na rozwiązaniu zadań związanych z historią zamku, jego najwybitniejszymi mieszkańcami oraz ciekawymi eksponatami prezentowanymi na wystawach. Wyzwania są różnorodne: rebusy, krzyżówki, eksploracja zamkowych komnat czy szukanie różnic na starych fotografach. W ciekawy i przyjemny sposób można poznać podstawowe fakty z dziejów rezydencji biskupów warmińskich (wystawy: Dzieje budowlane zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim, Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku, Metale kolorowe. Naczynia świeckie i liturgiczne ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie). Poznaj wybitne osobowości lidzbarskiego zamku: Mikołaj Kopernik na lidzbarskim zamku (W) Uczestnicy biorą udział w zabawie dotyczącej życia i twórczości najbardziej znanego mieszkańca zamku - Mikołaja Kopernika. Celem warsztatów jest skompletowanie ciekawostek i faktów związanych z osobą astronoma poukrywanych w zakamarkach lidzbarskiego zamku. Escape room (W) Warsztaty w formie popularnej gry. Dwóch uczestników zostaje ukrytych w zamku, pozostali, rozwiązując zagadki i porozumiewając się z ukrytymi, usiłują ich znaleźć. Muszą wykazać się spostrzegawczością, umiejętnością pracy w zespole, podstawową wiedzą dotyczącą dziejów zamku, historii Warmii (wystawy: Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku). Jak "czytać" informacje zawarte w artefaktach archeologicznych? (W) - warsztaty źródłoznawcze Uczestnicy warsztatów na podstawie autentycznego artefaktu archeologicznego spróbują wykonać dokumentację naukową przedmiotu. Dowiedzą się jakich technik używano w produkcji ceramiki naczyniowej i budowlanej, kafli piecowych oraz szkła. Dzięki zebranym informacjom dopasują zabytki do odpowiedniej epoki historycznej. Historia zapisana w murach – jak budowano lidzbarski zamek? (L) Zwiedzanie pomieszczeń zamkowych pod kątem historii budowlanej obiektu. Podczas wycieczki uczestnicy zapoznają się ze sposobami budowy średniowiecznych elementów lidzbarskiego zamku (mury, fundamenty, sklepienia, portale, okna). Zapoznają się także z autentycznymi pozostałościami procesu jego budowy. Prowadzący: Damian Zawada tel. 89 767 21 11, e-mail: d.zawada@muzeum.olsztyn.pl Dorośli (Uniwersytet Trzeciego Wieku Malowidła ścienne na lidzbarskim zamku – wyjątkowe dzieło sztuki dawnych mistrzów (L) Uczestnicy prowadzeni po zamku oglądają zespół malowideł w zamkowych komnatach, na krużgankach, a także historii fryzu heraldycznego biskupów warmińskich w Wielkim Refektarzu. Dowiadują się o tematyce przedstawień, technikach i metodach dawnych mistrzów. Wykład w formie prelekcji i rozmowy. Prowadząca: Małgorzata Jackiewicz-Garniec tel. 89 767 78 01, e-mail: m.jackiewiczgarniec@muzeum.olsztyn.pl Gra zamkowa: Poszukiwanie skarbu biskupa Ignacego Krasickiego (W) Zabawa polega na rozwiązaniu zadań związanych z historią zamku, jego najwybitniejszymi mieszkańcami oraz ciekawymi eksponatami prezentowanymi na wystawach. Wyzwania są różnorodne: rebusy, krzyżówki, eksploracja zamkowych komnat czy szukanie różnic na starych fotografach. W ciekawy i przyjemny sposób można poznać podstawowe fakty z dziejów rezydencji biskupów warmińskich (wystawy: Dzieje budowlane zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim, Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku, Metale kolorowe. Naczynia świeckie i liturgiczne ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie). Poznaj wybitne osobowości lidzbarskiego zamku: Mikołaj Kopernik na lidzbarskim zamku (W) Uczestnicy biorą udział w zabawie dotyczącej życia i twórczości najbardziej znanego mieszkańca zamku - Mikołaja Kopernika. Celem warsztatów jest skompletowanie ciekawostek i faktów związanych z osobą astronoma poukrywanych w zakamarkach lidzbarskiego zamku. Escape room (W) Warsztaty w formie popularnej gry. Dwóch uczestników zostaje ukrytych w zamku, pozostali, rozwiązując zagadki i porozumiewając się z ukrytymi, usiłują ich znaleźć. Muszą wykazać się spostrzegawczością, umiejętnością pracy w zespole, podstawową wiedzą dotyczącą dziejów zamku, historii Warmii (wystawy: Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego, Polichromie na krużgankach lidzbarskiego zamku). Jak "czytać" informacje zawarte w artefaktach archeologicznych? (W) - warsztaty źródłoznawcze Uczestnicy warsztatów na podstawie autentycznego artefaktu archeologicznego spróbują wykonać dokumentację naukową przedmiotu. Dowiedzą się jakich technik używano w produkcji ceramiki naczyniowej i budowlanej, kafli piecowych oraz szkła. Dzięki zebranym informacjom dopasują zabytki do odpowiedniej epoki historycznej. Historia zapisana w murach – jak budowano lidzbarski zamek? (L) Zwiedzanie pomieszczeń zamkowych pod kątem historii budowlanej obiektu. Podczas wycieczki uczestnicy zapoznają się ze sposobami budowy średniowiecznych elementów lidzbarskiego zamku (mury, fundamenty, sklepienia, portale, okna). Zapoznają się także z autentycznymi pozostałościami procesu jego budowy. Prowadzący: Damian Zawada tel. 89 767 21 11, e-mail: d.zawada@muzeum.olsztyn.pl

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/5076,zajecia-edukacyjne-w-lidzbarku-warminskim.html

Sztuka gotycka w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 36 2020-06-08 11:36:26

SZTUKA GOTYCKA W ZBIORACH MUZEUM WARMII I MAZUR Dzieje sztuki średniowiecznej w dawnych Prusach są tożsame z trwaniem gotyku, który panował tutaj od drugiej ćwierci XIII po drugą ćwierć XVI w., czyli przez pełne trzy stulecia. (W architekturze incydentalnie nawet dłużej). Nieliczne zachowane zabytki rzeźby z drugiej połowy XIII i wczesnych dekad XIV w. ukazują występowanie różnych artystycznych „dialektów” z tych terenów Niemiec, z którymi państwo krzyżackie było związane. Przez długie dziesięciolecia korzystano z usług rzeźbiarzy a nawet kamieniarzy wędrownych, którzy byli zatrudniani przy zdobieniu pruskich zamków i kościołów. Malarstwo tablicowe rozwinęło się na tym terenie dopiero około połowy XIV w. Dzieła „ruchome”: nastawy ołtarzowe, zespoły figur bądź pojedyncze figury, początkowo zapewne wyłącznie, a w latach późniejszych – w dużej części, sprowadzano nawet z tak odległych krajów jak północna Francja i Flandria. Z Anglii w drugiej połowie XIV i na początku XV w. Krzyżacy importowali alabastrowe ołtarze. Mocno zróżnicowana wartość artystyczna, zapóźnienia formalne oraz występowanie kilku odmian stylowych wskazują, że angielski alabaster obrabiano także na kontynencie. W zbiorach Muzeum Warmii i Mazur znajdują się trzy figurki pochodzące z różnych nastaw, które przedstawiają Marię w pozie orantki, św. Andrzeja i św. Pawła (?). (Po konserwacji przeprowadzonej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu wrócą wkrótce do Lidzbarka). Licząca ponad sto pozycji katalogowych (w tym 30 z terenu Warmii) kolekcja składa się prawie wyłącznie z dzieł o pruskiej proweniencji, może więc być przewodnikiem po dziejach sztuki gotyckiej regionu Warmii i Mazur. Zamek lidzbarski, ze swymi sklepionymi wnętrzami i krużgankami, daje jej wprost wymarzoną oprawę. Układ wystawy w pierwotnym zamyśle podążał za naukowo opisanymi przemianami w gotyckiej sztuce ziem pruskich (obecnie wystawa jest znacznie pomniejszona z uwagi na bezpieczeństwo muzealiów, jednak przedstawiamy tutaj opis całej kolekcji). Pierwszy nurt artystyczny o szerszym zasięgu, który ogarnął miejscowe środowisko, nosi w nauce obrazową nazwę „stylu Madonn na lwach”. Ukształtował się w Czechach i na Śląsku, skąd oddziałał na Wielkopolskę i Kujawy oraz szeroko rozumiane Pomorze. Do Prus dotarł około 1370 r. i na ponad ćwierć wieku zdominował produkcję rzeźbiarską. W początkowym okresie mamy do czynienia z działalnością śląskiego warsztatu, którego analogiczne, a nawet identyczne prace zachowały się w rodzimym środowisku. Bliżej końca stulecia jego manierę kontynuowali snycerze miejscowi. Ołtarze „stylu Madonn na lwach” były niemal wyłącznie rzeźbiarskie, w warstwie symbolicznej ukazywały Tryumf Marii jako Matki Boga. W kompozycji szafy wypracowano wszystkie możliwe warianty podziału przestrzeni i zestawienia figur, od najprostszej Sacra Conversatione po wielowątkowe i wielostrefowe przedstawienia symboliczno-narracyjne. Rzeźba figuralna to w zasadzie relief, głęboki w wypadku głównych figur, które ponadto były drążone na odwrociu. Dzieła stylu są rozsiane na Pomorzu Wschodnim od Żarnowca po warmiński Bisztynek i Łabędnik k. Bartoszyc na wschodzie. Najlepsze w olsztyńskich zbiorach dzieła tego stylu to pozostałości tryptyku Matki Boskiej z Pietrzwałdu koło Ostródy (gdzie znalazły się wtórnie), z pięknym wyobrażeniem tronującej Marii z Dzieciątkiem podtrzymywanej przez anioły. Duże figury z Kraplewa koło Ostródy: Maria z Dzieciątkiem oraz asystujący jej Apostołowie Piotr i Paweł – reprezentują nieco późniejszą fazę stylu, zredukowaną i uszlachetnioną. Z okresu przejściowego pochodzą zespoły figur ołtarzowych z Glaznot k. Ostródy, Trelkowa k. Szczytna, Pasymia i Wyszkowa k. Braniewa, mocno prowincjonalne, a przy tym wskazujące na duże stylistyczne zróżnicowanie ówczesnej rzeźby w Prusach. O ile trzy pierwsze w sposób mniej lub bardziej udatny nawiązują do dzieł „stylu Madonn na lwach”, o tyle figury z Wyszkowa zdradzają inspiracje rzeźbą wcześniejszą, jeszcze sprzed połowy XIV w., o genezie francuskiej i nadreńskiej. Krucyfiks z Miłomłyna, ze względu na ogromny ładunek ekspresji, należy zaliczyć do grupy „mistycznych”; cechy warsztatowe zbliżają go do kręgu Madonn na lwach. „Styl piękny” alias międzynarodowy, bardziej znany jako „styl Pięknych Madonn” – od słynnych kamiennych figur z Wrocławia, Gdańska i Torunia – również przywędrował z Czech za pośrednictwem Śląska. Na charakter ówczesnych przemian w sztuce w dużej mierze oddziałały złożone dzieje naszych ziem. Nie było tutaj jednej dominującej grupy społecznej, która by wedle własnych potrzeb kształtowała życie religijne i kulturalne. „Swoją” sztukę realizowali: zakon krzyżacki, biskupi i kapituły w poszczególnych diecezjach, jak również szybko zyskujące na znaczeniu mieszczaństwo. Główne pomorskie ośrodki artystyczne, czyli Gdańsk i Toruń, które miały swoich wybitnych Mistrzów Pięknych Madonn, szybko przyswoiły ów styl i kultywowały go aż do połowy XV w. O tym, że warsztatów przybywało i że mogły się znajdować także poza wielkimi ośrodkami, świadczy duże zróżnicowanie rzeźb w pełni już „styl Pięknych Madonn” reprezentujących. Figurki z Pieniężna (Melzaku): św. Andrzej, św. Jan Ewangelista i dwie nieznane święte – wyszły spod dłuta rzeźbiarza, który doskonale opanował nowe płynne i miękkie formy kształtowania draperii, jednakże był przywiązany do tradycyjnego sposobu ukazywania postaci. Prześliczna Maria z Dzieciątkiem z Lidzbarka oraz święte Barbara i Dorota z Wozławek we wschodniej Warmii – to niewątpliwie prace artystów następnego pokolenia, którzy potrafili pogodzić idealizowany uduchowiony realizm z ekspresją wybujałych rzeźbiarskich form. Specjalnością twórcy hieratycznej figury Apostoła z Groß Aulowönen na Pruskiej Litwie była praca w kamieniu. Brak dolnej części postaci, odciętej z powodu wypróchnienia drewna, nie pozwala na pełną ocenę wysokich umiejętności tego rzeźbiarza. Z kolei cztery rzeźby z terenu Warmii: Maria z Dzieciątkiem z Purdy, Maria z Dzieciątkiem z Żurawna, maleńka Pietà z Lidzbarka, zamknięta w przenośnym ołtarzyku, oraz nieznana święta (miejscowość nieokreślona) ukazują, jak szeroka, różnorodna i trwała była recepcja „stylu pięknego” na ziemiach pruskich. W dobie późnego gotyku nasiliły się zawiązane wcześniej kontakty artystyczne; do tego doszły ściślejsze powiązania z Niderlandami. Wielkie dzieła wychodziły spod dłuta i pędzla wielkich indywidualności, takich jak działający w Gdańsku rzeźbiarze Hans Brandt, Michał z Augsburga i mistrz Paweł, a w Elblągu Schofstain – jedyny w tym ośrodku odnotowany z nazwiska. Silne były na Pomorzu, szczególnie w Elblągu, wpływy stylu Wita Stosza; w rzeźbie i malarstwie gdańskim znać oddziaływanie Lubeki i jej najwybitniejszego w tym czasie artysty Bernta Notke. Rzesze anonimowych malarzy posługiwały się obiegowymi dla dużej części Europy wzorami graficznymi autorstwa mistrzów niemieckich i niderlandzkich, przede wszystkim Mistrza ES, Marcina Schongauera i Albrechta Dürera. Artyści miejscowi kultywowali tradycje malarstwa południowoniemieckiego, lecz nieobce im były dzieła znakomitego niderlandczyka Rogiera van der Weyden (tablice ołtarzowe z kręgu tego artysty do 1839 r. znajdowały się na zamku w Olsztynie; uległy zniszczeniu w pożarze miejscowej fary św. Jakuba w 1896 r.). Inspirująco oddziałał na współczesnych gdański ołtarz Sądu Ostatecznego autorstwa Hansa Memlinga. Zjawiskiem jedynym w swoim rodzaju był krótki, ale obfitujący w wybitne dzieła epizod rozkwitu warsztatów rzeźbiarskich i malarskich w Elblągu po roku 1500, zakończony raptownie na skutek wprowadzenia reformacji. Granice oddziaływania poszczególnych centrów były wyraźnie zarysowane. Elbląg miał niemal wyłączność na zaopatrywanie sąsiadującej z nim Warmii, z którą był związany przynależnością do diecezji. Królewiec, po 1454 r. nowa stolica państwa krzyżackiego, zaopatrywał przede wszystkim Sambię oraz realizował niektóre fundacje krzyżackie na terenie Natangii (pojęcie Natangii, którym posługiwano się później w inwentarzach zabytków, zostało rozszerzone w XVI stuleciu na historyczną Barcję). Zasięg ośrodka gdańskiego był tradycyjnie największy. Dzieła tamtejszych malarzy, rzeźbiarzy i rękodzielników spotykamy na całym obszarze Prus krzyżackich i Warmii do końca średniowiecza. Ozdobą kolekcji prezentowanej na zamku w Lidzbarku Warmińskim jest mosiężna płyta nagrobna biskupa Pawła Legendorfa († 1467), ufundowana przez Łukasza Watzenrodego, wuja Mikołaja Kopernika, a wykonana w roku 1494 zapewne przez warsztat gdański według projektu Hansa Brandta. Biskup Łukasz był również współfundatorem dawnego ołtarza głównego do katedry we Fromborku (1504), zrealizowanego w toruńskim Warsztacie ołtarza św. Wolfganga. Częścią tej nastawy była naturalnej wielkości figura św. Andrzeja, patrona diecezji warmińskiej. Dzięki kontaktom Łukasza Watzenrodego z macierzystym Toruniem, na Warmię trafiły inne prace tego warsztatu, m.in. duża stojąca figura Marii (pozbawiona Dzieciątka), która już na początku XX w. znajdowała się w muzeum w Braniewie. Prace warsztatów elbląskich w najwyższym stopniu uzasadniają popularne określenie „styl łamany” nadane końcowej fazie gotyku w rzeźbie i malarstwie. Wśród nich wyróżniają się zwłaszcza figury świętych Katarzyny i Barbary z Kętrzyna, figura św. Jerzego z Kumehnen na Sambii, grupa rzeźb z szafy niezachowanego ołtarza w Lidzbarku: Pietas Domini (Bóg Ojciec podtrzymujący umęczonego Chrystusa), św. Jan Ewangelista i św. Marcin oraz grupa św. Anny Samotrzeć i św. Katarzyna z Lipowiny koło Braniewa – wszystkie autorstwa tego samego rzeźbiarza, który wykonał ołtarz cechu przewoźników wiślanych do kościoła mariackiego w Elblągu. Dziełem warsztatu z Królewca jest grupa Ukrzyżowania z kościoła szpitalnego w Kętrzynie. Inne jego prace to przedstawienie znane jako Ecce Homo (Oto człowiek) z Sokolicy k. Bartoszyc, ołtarz z Jerutek k. Szczytna (ocalała tylko szafa ze sceną Koronacji Marii; zabytek jest własnością Muzeum Mazurskiego w Szczytnie – oddziału Muzeum Warmii i Mazur) oraz nieduży przepiękny poliptyk pasyjny z kościoła szpitalnego Świętego Ducha w Bartoszycach, o bogatej i intrygującej historii – zachowany bez predelli i zwieńczenia. Scena „tłumnego” Ukrzyżowania w szafie środkowej poliptyku bartoszyckiego zdradza wyraźne inspiracje sztuką Niderlandów. Importami z Niderlandów są niewielkie dębowe figurki tronującej Marii z Dzieciątkiem oraz postaci z Drzewa Jessego, które należały do nastawy ołtarza ufundowanego do kaplicy zamkowej w Lidzbarku ok. 1520 r. Najnowszy nabytek do kolekcji: figura św. Elżbiety Turyńskiej, wykazująca wyraźne pokrewieństwo z pracami Clausa Berga z Lubeki, to jedyne w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur wyobrażenie tej popularnej w Prusach świętej – opiekunki i późniejszej patronki zakonu krzyżackiego. Importem jest również dębowa figurka Hioba o nieokreślonej proweniencji. Na osobną uwagę zasługują dwa znakomite dzieła późnogotyckiego malarstwa tablicowego. Skrzydła wspomnianego poliptyku z Bartoszyc, autorstwa nieznanego malarza z Królewca, który szeroko posłużył się wzorami graficznymi, zawierają wybrane sceny z cyklu Męki Pańskiej, a wśród przedstawień z legendy różnych świętych – scenę ze św. Bernardem z Clairvaux, znaną jako Cud z krucyfiksem (w wersji łacińskiej Amplexus Bernardi – Objęcie Bernarda), która mogłaby wskazywać na związek fundacji z zakonem cystersów. (Zachodzi domniemanie, że ołtarz mógł być wykonany dla klasztoru cysterek w Królewcu). Sceny w kwaterach są dziełem mistrza, który współtworzył również ołtarze w Quednau k. Królewca i Krzemitach nad Pregołą. Duże, obustronnie malowane skrzydła poliptyku św. Jodoka z Sątop na Warmii, o artystycznej proweniencji frankońsko-śląskiej, ukazują najważniejsze sceny pasyjne oraz cztery przedstawienia z legendy, wywodzącego się z Bretanii, patrona parafii i miejscowości: Jodok modlący się przed swą pustelnią, Nakarmienie ubogich, Cud ze źródłem, Uzdrowienie niewidomej; szafa nie zachowała się. FOTOGRAFIE: https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/01-072-008-045-6696.jpg 1. Plakieta z Barankiem heraldycznym warmińskim Terakota, polichromia, złocenie Pochodzenie: Orneta? https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/02a-02b-6697.jpg 2a-b. Tronująca Maria z Dzieciątkiem wspierana przez anioły Kwatera ołtarzowa ze sceną Pokłonu Trzech Króli Śląski warsztat Madonn na lwie, ok. 1380 r. Pochodzenie: Pietrzwałd k. Ostródy. https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/03-001-089-032-wyszkowo-2-6699.jpg 3. Figura św. Doroty (ołtarzowa) Krąg śląskiego warsztatu Madonn na lwie, koniec XIV w. Pochodzenie: Wyszkowo k. Braniewa. https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/04-063-192-066-milomlyn-6701.jpg 4. Krucyfiks Warsztat pruski, ok. 1400 Pochodzenie: Miłomłyn https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/05-014-003-059-lidzbark-6702.jpg 5. Tronująca Maria z Dzieciątkiem Warsztat pomorski (gdański?), 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Lidzbark Warmiński https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/06-049-089-057-lidzbark-6703.jpg 6. Pietà Warsztat pomorski, 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Lidzbark Warmiński https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/07-088-067-041-apostol-ga-6704.jpg 7. Figura nieokreślonego Apostoła (z zespołu Credo) Warsztat pomorski, 2. ćw. XV w. Pochodzenie: Groß Aulowönen na Pruskiej Litwie https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/08-028-007-057-from-6720.jpg 8. Figura św. Andrzeja Apostoła ze zwieńczenia ołtarza fundacji bpa Łukasza Watzenrodego Warsztat św. Wolfganga w Toruniu, 1504 r. Pochodzenie: Frombork, katedra https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/09-065-097-031-maria-z-dz-kolno-6706.jpg 9. Maria z Dzieciątkiem Warsztat św. Wolfganga w Toruniu, pocz. XVI w. Pochodzenie: Kolno na Warmii https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/10-096-018-022-ketrzyn-katarzyn-6718.jpg 10. Figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ołtarzowa) Warsztat elbląski, ok. 1515–1520 Pochodzenie: Kętrzyn, kościół szpitalny Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/11-12-6721.jpg 11. Grupa rzeźbiarska Św. Anna Samotrzeć Warsztat elbląski, ok. 1510–1520 Pochodzenie: Lipowina k. Braniewa 12. Pietas Domini Warsztat elbląski, około 1510–1520 Pochodzenie: Lidzbark Warmiński, fara świętych Piotra i Pawła https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/13new-6732.jpg 13. Ukrzyżowanie – kwatera poliptyku św. Jodoka Malarz południowoniemiecki, 1. dekada XVI w. Pochodzenie: Sątopy na Warmii 14. Amplexus Bernardi – Objęcie Bernarda. Scena z hagiografii Bernarda z Clairvaux Kwatera pentaptyku z Bartoszyc Malarz czynny w Królewcu, 1510−1520 https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/14new-6733.jpg 15a-b. Pentaptyk pasyjny – stan otwarty i po zamknięciu ruchomych skrzydeł Warsztat czynny w Królewcu, wywodzący się z Frankonii, ok. 1510−1520 (krucyfiks uzupełniony ok. poł. XVII w.) Pochodzenie: Bartoszyce, kaplica szpitalna Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/16-mm-jerutki-szafa-6713.jpg 16. Szafa ołtarzowa z grupą Tryumfu (Koronacji) Marii Warsztat królewiecki, ok. 1510–1520 Pochodzenie: Jerutki k. Szczytna https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/17-083-097-032-bartoszyce-6714.jpg 17. Krucyfiks, Warsztat królewiecki, 1. ćw. XVI Pochodzenie: Bartoszyce, kaplica szpitalna Ducha Świętego https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/18-023-087-088-lidzbark-6715.jpg 18. Jesse lub inna postać z Drzewa Jessego Warsztat z Niderlandów, ok. 1520 Pochodzenie: Lidzbark Warmiński, kaplica zamkowa? https://m.wmwm.pl/2020/06/orig/19-20-6723.jpg 19. Figurka św. Jakuba Starszego (z kwatery ołtarza) Warsztat nieokreślony, pocz. XVI w. Pochodzenie: Warmia 20. Figurka Hioba Warsztat nieokreślony, pocz. XVI w. Pochodzenie: Warmia 2867

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/5534,sztuka-gotycka-w-zbiorach-muzeum-warmii-i-mazur.html

Godziny otwarcia Muzeum w Lidzbarku Warmińskim

Wynik: 30 2010-07-14 00:00:00

Regulamin zwiedzania 1 maja - 30 września (sezon letni):|| Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej)|| Wtorek |12:00 – 19:00 || Środa |10:00 – 17:00 || Czwartek |12:00 – 19:00 || Piątek |10:00 – 17:00 || Sobota | 10:00 – 17:00 || Niedziela | 10:00 – 17:00 || Kasa biletowa – Śr, Pt, So, Nd | 10:00 – 17:00 || Kasa biletowa – Wt, Cz | 12:00 – 18:30 || || 1 października - 30 kwietnia: || Poniedziałek |nieczynne (dzień pracy wewnętrznej)|| Wtorek |12:00 – 19:00 || Środa | 9:00 – 16:00 || Czwartek |12:00 – 19:00 || Piątek |9:00 – 16:00 || Sobota | 9:00 – 16:00 || Niedziela | 9:00 – 16:00 || Kasa biletowa – Śr, Pt, So, Nd | 9:00 – 15:30 || Kasa biletowa – Wt, Cz | 12:00 – 18:30 || Ostatni zwiedzający wchodzą na teren Muzeum na pół godziny przed zamknięciem. Muzeum — siedziba oraz oddziały Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie będą czynne w następujące święta (2024): 01 maja 2024 r. (środa) Święto Pracy 02 maja 2024 r. (czwartek) Święto Flagi Rzeczypospolitej Polskiej 03 maja 2024 r. (piątek) Święto Konstytucji 3 Maja 15 sierpnia 2024 r. (czwartek) Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny Muzeum będzie nieczynne w następujące święta (2024): 01 stycznia 2024 r. (poniedziałek) Nowy Rok 06 stycznia 2024 r. (sobota) Trzech Króli 30 marca 2024 r. (sobota) Wielka Sobota (za wyjątkiem Muzeum Warmińskiego w Lidzbarku Warmińskim) 31 marca 2024 r. (niedziela) Wielkanoc 01 kwietnia 2024 r. (poniedziałek) Poniedziałek Wielkanocny 30 maja 2024 r. (czwartek) Boże Ciało 01 listopada 2024 r. (piątek) Wszystkich Świętych 11 listopada 2024 r. (poniedziałek) Narodowe Święto Niepodległości 24 grudnia 2024 r. (wtorek) Wigilia Bożego Narodzenia 25 grudnia 2024 r. (środa) Boże Narodzenie 26 grudnia 2024 r. (czwartek) II dzień świąt Bożego Narodzenia 31 grudnia 2024 r. (wtorek) Sylwester *W Wielką Sobotę (30 marca 2024 r.) Muzeum Warmińskie w Lidzbarku Warmińskim będzie otwarte dla zwiedzających w godzinach 10:00 do 14:00. W tym dniu wstęp do Muzeum Warmińskiego w Lidzbarku Warmińskim w wysokości ceny ulgowego biletu wstępu do Muzeum.

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/1125,godziny-otwarcia-muzeum-w-lidzbarku-warminskim.html

Nowe zasady zwiedzania Muzeum w Lidzbarku Warmińskim

Wynik: 28 2020-05-19 13:38:49

Szanowni Państwo, Nowa sytuacja wymogła na nas reorganizację zasad zwiedzania Muzeum. Obowiązkowe będą posiadanie maseczki, dezynfekcja dłoni i pomiar temperatury. Wprowadziliśmy też ograniczenia dotyczące ilości osób mogących jednocześnie przebywać w salach muzealnych. W trakcie zwiedzania prosimy stosować się do zaleceń pracowników Muzeum. Cieszymy się, że znów możemy Państwa gościć! Małgorzata Jackiewicz-Garniec, kierownik oddziału Muzeum Warmii i Mazur w Lidzbarku Warmińskim prezentuje zasady obowiązujące podczas zwiedzania tego pięknego miejsca, pełnego sztuki i historii. Maseczki, dezynfekcja, dystans społeczny - z tym żyjemy od jakiegoś czasu, więc nawet w tych warunkach korzystajmy z uroków spotkania z zabytkiem. 6788 https://m.wmwm.pl/2020/09/orig/lw-6804.jpg INSTRUKCJA ZWIEDZANIA Muzeum Warmińskiego/Zamku w Lidzbarku Warmińskim, Oddziału Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie w warunkach epidemiologicznych COVID-19 Zamek biskupów w Lidzbarku Warmińskim udostępniony będzie zwiedzającym 5 dni w tygodniu: wtorek, środa, piątek, sobota, niedziela, w godzinach 10.00 – 17.00. Kasa i sklepik muzealny czynne od 10.00 do 16.30, z przerwą techniczną na dezynfekcję od 13.00 do 13.30. Zamek będzie nieczynny dla zwiedzających w poniedziałek i czwartek. Turyści muszą być zabezpieczeni w maseczkę zasłaniającą usta i nos. Zgodnie z zasadą 1 os./15 m2: Jednocześnie na całym trakcie turystycznym może przebywać 80 osób, na wieży 5 osób. Multimedialna wystawa stała „Dzieje budowlane zamku biskupów w Lidzbarku Warmińskim” jest całkowicie wyłączona ze zwiedzania. Do poszczególnych sal ekspozycyjnych, stref zwiedzania wejście regulują pracownicy muzeum. Przy zwiedzaniu indywidualnym można skorzystać z usług przewodnika zamkowego, maksymalnie do 5 osób. Kasa biletowa, sklepik – jednocześnie mogą przebywać 3 osoby Przebywanie na dziedzińcu Zamku możliwe jest wyłącznie z biletem wstępu. Ruch turystyczny odbywa się płynnie, zgodnie z zaleceniami pracowników Zamku, którzy dbają o to, by liczba osób przebywających jednocześnie w jednym pomieszczeniu była zgodna z wytycznymi w warunkach epidemiologicznych COVID 19. Ustalono trzy różne trasy zwiedzania, tak aby usprawnić płynność ruchu turystycznego i zmniejszyć zagrożenie. Zwiedzanie Zamku w Lidzbarku Warmińskim; Dozorca-Bileter (w razie konieczności przy pomocy pracownika WSO) kieruje ruchem turystycznym. Wita gości, zwraca uwagę na maseczkę, wskazuje punkt dezynfekcji rąk, mierzy temperaturę. W przypadku stwierdzenia temperatury powyżej 38 stopni kieruje tę osobę na ławkę na parchamie przy wschodnim murze, oferuje pomoc w wezwaniu służb sanitarnych, powiadamia dyrekcję Muzeum. Jeśli osób jest za dużo, prosi, aby poczekały: na parchamie, na moście, na ławach pod krużgankami. Kieruje właściwą liczbę osób do kasy. Sprawdza bilety, kieruje - w razie potrzeby zależnej od ilości osób - na trzy trasy turystyczne; Trasa zwiedzania I Zbrojownia Piwnice Hol zamkowy Izba przejściowa Wielcy mieszkańcy Sypialnia biskupów Kredens Letni Refektarz Sala Obrad Krużganki Kaplica Wielki Refektarz Sala audiencyjna Izba przejściowa Galeria Malarstwa Polskiego IMAGO Pastele Galeria na Poddaszu Zejście z traktu starą klatką schodową na krużganek górny Trasa zwiedzania II Zbrojownia Piwnice Hol zamkowy Izba przejściowa Sala audiencyjna Wielki Refektarz Kaplica Krużganki Sala Obrad Letni Refektarz Kredens Sypialnia biskupów Wielcy mieszkańcy Izba przejściowa Galeria Malarstwa Polskiego IMAGO Pastele Galeria na Poddaszu Zejście z traktu nową klatką schodową na dziedziniec Trasa zwiedzania III (skrócona) Dziedziniec Krużganki Sala Obrad Letni Refektarz Kredens Sypialnia biskupów Wielcy mieszkańcy Izba przejściowa Sala audiencyjna Wielki Refektarz Kaplica Zbrojownia Brama- wyjście Ilość pracowników jednocześnie zaangażowanych w proces udostępniania zwiedzającym – 14 osób zatrudnionych, dziennie od 9 do 7 osób, plus 2 przewodników i 2 pracowników WSO. Toalety publiczne znajdujące się w przyziemiu dostępne tylko turystom, będą dezynfekowane na bieżąco, w zależności od potrzeb. Pracownicy zamku korzystają z trzech toalet służbowych. Wszyscy pracownicy obsługi, którzy mają bezpośredni kontakt ze zwiedzającymi, wyposażeni są w środki ochrony osobistej: przyłbice, maseczki, rękawiczki, fartuchy flizelinowe do sprzątania. Do dyspozycji posiadają środki dezynfekujące i odkażające.

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/5526,nowe-zasady-zwiedzania-muzeum-w-lidzbarku-warminskim.html

VII Międzynarodowa Letnia Szkoła Muzyki Dawnej

Wynik: 26 2011-06-28 00:00:00

W koncercie finałowym biorą udział wykładowcy i uczestnicy Szkoły. Projekt jest adresowany do absolwentów i studentów akademii muzycznych, głównie z Europy. Organizatorzy: Towarzystwo Muzyczne MEDIUS, Szkoła Muzyczna I stopnia w Lidzbarku Warmińskim

Program

 
31 lipca 2011
godz. 19:00                
Koncert Inauguracyjny - Muzeum Warmińskie,Zamek Biskupów Warmińskich Marek Niewiedział - obój, Wolfgang Kube obój,Tomasz Wesołowski - fagot,Zbigniew Pilch - skrzypce, Marcin Szelest - klawesyn  
 
1 sierpnia 2011
godz. 19:00                
Koncert - Piano i Forte -  Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskich Katarzyna Drogosz - pianoforte, Zbigniew Pilch - skrzypce, Dominik Dębski - altówka, Jarosław Thiel - wiolonczela
 
 
2 sierpnia 2011
godz. 19:00                
Koncert - Arkadia - kraj szczęśliwości – Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskich Anna Mikołajczyk - sopran, Petr Wagner - viola da gamba, Marek Niewiedział - obój, Mirosław Feldgebel - klawesyn
 
3 sierpnia 2011
godz. 19:00                
I Koncert uczestników MLSMD - Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskich oraz Johann Plietzsch - trąbka
 
 
4 sierpnia 2011
godz. 19:00                
koncert - Muzyczne Rendez-vous – Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskich Annie Laflamme - traverso, Christian Binde - róg, Bernardeta Wujtewicz - skrzypce, Michał Mazur - altówka, Jarosław Thiel - wiolonczela
 
5 sierpnia 2011
godz. 19:00                
II Koncert uczestników MLSMD - Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskch oraz Marta Niedźwiecka - klawesyn
 
6 sierpnia 2011
godz. 19:00                
III Koncert uczestników MLSMD - Muzeum Warmińskie, Zamek Biskupów Warmińskich oraz Michał Sawicki - pozytyw
 
7 sierpnia 2011
godz. 12:00 - 13:00   
Msza święta z muzyczną oprawą - Kościół p.w. św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim
 
godz. 19:00                
Koncert finałowy - Dziedziniec Hotelu Krasicki
 
 

 

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/1571,vii-miedzynarodowa-letnia-szkola-muzyki-dawnej.html

Malarze wileńscy w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur

Wynik: 26 2013-01-07 00:00:00

 

Artyści z kręgu szkoły wileńskiej XIX/XX.
Wystawa ze zbiorów Muzeum Warmii i Mazur.
 
Szkoła wileńska ma odległą tradycję, sięgającą XVIII w. i wiąże się z działalnością jednego z najstarszych uniwersytetów Rzeczpospolitej – Szkoły Głównej Wileńskiej.
Wzorując się na europejskiej tradycji akademickiej, twórcy wileńskiej Katedry Malarstwa stworzyli w niej podstawy programu kształcenia artystycznego, zaś Wilno stało się w początkach XIX wieku głównym centrum sztuki. Powstała tu szkoła malarstwa historycznego, uprawiano też inne gatunki - pejzaż, malarstwo rodzajowe i alegoryczne, a zwłaszcza portret.
Tę dziedzinę na wystawie reprezentuje twórczość Alfreda Remera i Adama Szemesza.
Tradycje zostały wskrzeszone wraz z utworzeniem Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Stefana Batorego, co było zasługą szczególnie o to zabiegającego Ferdynanda Ruszczyca.
Artystyczne środowisko wileńskie okresu międzywojennego związane było z tendencjami klasycyzującymi. Głównym przedstawicielem i ideologiem tego nurtu był Ludomir Ślendziński. Neoklasycyzm wileński podkreślał wyidealizowaną konwencję realizmu wzorującą się na renesansowym i akademickim sposobie obrazowania. Dominowały portrety i sceny zbiorowe. Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła wybitnych przedstawicieli „szkoły wileńskiej” m. in. Kazimierza Kwiatkowskiego, Tymona Niesiołowskiego, Bronisława Jamonta, Michała Rouby.
G.P.

 

1363

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/2021,malarze-wilenscy-w-zbiorach-muzeum-warmii-i-mazur.html

Lidzbarski Wehikuł Czasu

Wynik: 22 2015-01-15 00:00:00

„Dlaczego Lidzbark? Wielka polityka w małym miasteczku…” Prelegent: dr hab. Sławomir Augusiewicz – historyk, UWM w Olsztynie Eksperci: Jacek Protas – Wicemarszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Paweł Błażewicz – Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie Prowadzący: dr Andrzej Korytko – historyk, UWM w Olsztynie Marek Jarmołowicz – dziennikarz, Radio ZET Gold 22 stycznia o godzinie 17, gości lidzbarskiego zamku na swój pokład zabierze „Lidzbarski Wehikuł Czasu”. Każdy, kto do niego wsiądzie, będzie mógł dowiedzieć się na czym polega fenomen Lidzbarka – małego warmińskiego miasteczka, które przez wieki było stolicą Biskupiego Kraiku. W czasie spotkania dr hab. Sławomir Augusiewicz – historyk opowie nie tylko o tym jak biskupi rządzili, ale także o tym kto i po co na lidzbarskim zamku gościł. Jacek Protas – Wicemarszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, ale także Lidzbarczanin z pewnością opowie o polityce tej bliższej i o tym jak Lidzbark zmieniał się w ostatnich latach. Paweł Błażewicz z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z pewnością opowie o tym, jak kilka lat temu spod farby na krużganku wyłonił się ślad Pragi z czasów cesarza Karola IV, tego od Mostu Karola… no i o tym jak hasło Lidzbark otwierało mu drzwi… Spotkanie „Lidzbarski Wehikuł Czasu” realizowane jest w ramach działań informacyjnych i promocyjnych projektu „Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – II etap” realizowanego dzięki wsparciu udzielonemu z funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. Kolejna podróż „Lidzbarskim Wehikułem Czasu” już w marcu! Podczas podróży wehikułem: filmy, nagrania, fotoprezentacje Współorganizatorzy spotkania https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/pth_hum_uwmradio_logo%20%5B800x600%5D.jpg Patronat medialny https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/patroni%20med%20weh%20%5B800x600%5D.jpg https://muzeum.olsztyn.pl/pliki/Foty/Aktualno%C5%9Bci/loga/loga%20wehikul_181214.jpg

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/2624,lidzbarski-wehikul-czasu.html

Nowy blask herbu biskupa Michała Stefana Radziejowskiego - wysatwa zakończona

Wynik: 20 2011-10-24 00:00:00

Od środy 23 września 2009 roku można podziwiać w Muzeum Warmińskim na lidzbarskim zamku jedyną w swoim rodzaju pamiątkę po kardynale Michale Stefanie Radziejowskim, biskupie warmińskim w latach 1680–1688. Jest to pięciodzielny herb biskupa w ozdobnym barokowym kartuszu z insygniami władzy biskupiej (pastorał) i książęcej (miecz). W polach kartusza znajdują się herby antenatów po mieczu i po kądzieli: Leliwa, Janina, Korniakt, Rawicz i Junosza – herb Radziejowskich. Przez lata był on przytwierdzony nad wejściem do kaplicy zamkowej. Badacze są zgodni, że kartusz pochodzi najprawdopodobniej z czasu przybycia Michała Stefana Radziejowskiego na Warmię w 1681 roku. Został zakonserwowany w pracowni Muzeum Warmii i Mazur na przełomie 2008 i 2009 roku. Prace były współfinansowane przez Muzeum Warmii i Mazur oraz Muzeum-Pałac w Wilanowie. Konserwację wykonano w celu udostępnienia zabytku na prestiżową wystawę „Święto Baroku. Sztuka w służbie prymasa Michała Stefana Radziejowskiego”. Nowo mianowany biskup wjechał z orszakiem do Lidzbarka Warmińskiego 22 lipca 1681 roku przyjęty przez duchowieństwo, władze miasta i obywateli. Zgodnie z tradycją pochodowi towarzyszyła bogata oprawa, do której mógł należeć prezentowany tutaj kartusz. Po ceremonii umieszczono go na zamku. Dzieło nieznanego snycerza wykonane z drewna lipowego, złocone i polichromowane. Po poddaniu pełnej konserwacji, w tym usunięciu przemalowań, odzyskało oryginalną kolorystykę i sposób opracowania powierzchni. Kartusz jest eksponowany w obrębie wystawy „Wielcy mieszkańcy zamku lidzbarskiego”. Z uwagi na okolicznościowy charakter i fakt przetrwania do dnia dzisiejszego na pierwotnym miejscu, jest to cymelium. Pozostanie na ekspozycji do czasu zakończenia prac konserwatorskich w krużgankach. oprac. Iwona Beata Kluk © 2009-09-28

https://lidzbark.muzeum.olsztyn.pl/1680,nowy-blask-herbu-biskupa-michala-stefana-radziejowskiego-wysatwa-zakonczona.html

Opcje wyszukiwania

Sortuj wyniki wg

Wyszukaj tylko