Zamek Biskupów w Lidzbarku Warmińskim — 1 lutego, sobota, godzina 17.00
Program:
- ,,Satyra prawdę ci powie...'' kolaż tekstów Ignacego Krasickiego w wykonaniu Grupy Literackiej Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Marcina Kromera w Lidzbarku Warmińskim
- Le Roy Dance!, J.-H. d'Anglebert - Pieces de Clavecin 1689 Recital klawesynowy w wykonaniu Ewy Mrowcy
Tort urodzinowy - Krzysztof Mazurek, Hotel „Krasicki”
Recital klawesynowy:
Le Roy Dance!
Jean-Henry d'Anglebert (1629-1691) Pièces de clavecin – Paris 1689
Pièces en sol majeur
1. Prélude
2. Allemande
3. Courante
4. Double de la Courante
5. 2e Courante
6. 3e Courante
7. Sarabande
8. Gigue
9. 2e Gigue
10. Gaillarde
11. Chaconne Rondeau
12. Gavotte
Pièces en ré majeur
1. Allemande
2. Courante
3. 2e Courante
4. Sarabande
5. Gigue
6. Chaconne Rondeau
7. Tombeau de Mr. de Chambonnières
Ewa Mrowca – klawesyn
"Złoty klawesyn" Joannes Ruckers - Antwerpen (1628b IR - Versailles) / Nicolas Blanchet - Paris 1706 r., z warsztatu Freda Bettenhausena, eksponowany w Zamku Biskupim w Lidzbarku Warmińskim, depozyt ZM CONCEPT Zbigniew Zygmunt, Bydgoszcz
Zbiór Pieces de clavecin J. -H. d’Angleberta to istna „perła w koronie“ klawesynowej muzyki francuskiej. Kompozytor wydał go w Paryżu w 1689 roku. Jako nadworny klawesynista króla Ludwika XIV zadedykował go królewskiej córce – księżnej Conty. Na zbiór składają się cztery suity w tonacji G-dur, g-moll, d-moll i D-dur, z których dwie w tonacjach durowych G-dur i D-dur zostaną wykonane w sobotnie popołudnie 1 lutego. Suitę G-dur rozpoczyna preludium niemenzurowane, czyli takie w którym zapisany został jedynie szkic melodyczny i harmoniczny utworu, a wykonawcy pozostawia się jego rytmizację, po nim następują kolejne tańce Allemande, Courante, Sarabande, Gigue, Gaillarde, teatralne Chaconne, suitę kończa dwa drobne tańce Gavotte i Menuet. W suicie D-dur, po kolejnych tańcach charakterystycznych dla porządku suit w stylu francuskim następuje Tombeau de Mr. de Chambonnières, które d’Anglebert skomponował na cześć swojego mistrza J. Ch. de Chambonnières’a. Zbiór d’Angleberta z 1689 roku prezentuje szczytową formę klawesynowej muzyki francuskiej XVII wieku. Co czyni ten wyrafinowy cykl tak istotnym w historii muzyki? D’Anglebert zamieścił w nim jedną z najbardziej obszernych tabeli ornamentów z pełnym wyjaśnieniem dla klawesynistów, którą samodzielnie skopiował i przechowywał w swojej bibliotece Johann Sebastian Bach.
Ewa Mrowca
Z wyróżnieniem ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Absolwentka Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle’a oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera. Zdobyła wyróżnienie w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rządu Szwajcarii, Accademii Musicale Chigiana oraz Guildhall School of Music & Drama. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta, Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierre’a Hantaia, Kris Verhelst oraz Jespera Christensena. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Chinach, Japonii oraz USA. Występowała pod kierunkiem Jordiego Savalla, Alfreda Bernardiniego, Benjamina Bayla, Olivii Centurioni i Petera Van Heyghena.. Jest współtwórcą zespołu Altberg Ensemble. Jej pierwszy solowy album z „Pièces de clavessin” Jeana-Nicolasa Geoffroya (DUX 0137) zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luksemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 roku otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. Od kilkunastu lat prowadzi naukę gry na klawesynie w Varmia Musica Academia oraz koncertuje w ramach festiwalu muzyki dawnej Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim.
- ,,Satyra prawdę ci powie...'' kolaż tekstów Ignacego Krasickiego w wykonaniu Grupy Literackiej Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Marcina Kromera w Lidzbarku Warmińskim
- Le Roy Dance!, J.-H. d'Anglebert - Pieces de Clavecin 1689 Recital klawesynowy w wykonaniu Ewy Mrowcy
Tort urodzinowy - Krzysztof Mazurek, Hotel „Krasicki”
Recital klawesynowy:
Le Roy Dance!
Jean-Henry d'Anglebert (1629-1691) Pièces de clavecin – Paris 1689
Pièces en sol majeur
1. Prélude
2. Allemande
3. Courante
4. Double de la Courante
5. 2e Courante
6. 3e Courante
7. Sarabande
8. Gigue
9. 2e Gigue
10. Gaillarde
11. Chaconne Rondeau
12. Gavotte
Pièces en ré majeur
1. Allemande
2. Courante
3. 2e Courante
4. Sarabande
5. Gigue
6. Chaconne Rondeau
7. Tombeau de Mr. de Chambonnières
Ewa Mrowca – klawesyn
"Złoty klawesyn" Joannes Ruckers - Antwerpen (1628b IR - Versailles) / Nicolas Blanchet - Paris 1706 r., z warsztatu Freda Bettenhausena, eksponowany w Zamku Biskupim w Lidzbarku Warmińskim, depozyt ZM CONCEPT Zbigniew Zygmunt, Bydgoszcz
Zbiór Pieces de clavecin J. -H. d’Angleberta to istna „perła w koronie“ klawesynowej muzyki francuskiej. Kompozytor wydał go w Paryżu w 1689 roku. Jako nadworny klawesynista króla Ludwika XIV zadedykował go królewskiej córce – księżnej Conty. Na zbiór składają się cztery suity w tonacji G-dur, g-moll, d-moll i D-dur, z których dwie w tonacjach durowych G-dur i D-dur zostaną wykonane w sobotnie popołudnie 1 lutego. Suitę G-dur rozpoczyna preludium niemenzurowane, czyli takie w którym zapisany został jedynie szkic melodyczny i harmoniczny utworu, a wykonawcy pozostawia się jego rytmizację, po nim następują kolejne tańce Allemande, Courante, Sarabande, Gigue, Gaillarde, teatralne Chaconne, suitę kończa dwa drobne tańce Gavotte i Menuet. W suicie D-dur, po kolejnych tańcach charakterystycznych dla porządku suit w stylu francuskim następuje Tombeau de Mr. de Chambonnières, które d’Anglebert skomponował na cześć swojego mistrza J. Ch. de Chambonnières’a. Zbiór d’Angleberta z 1689 roku prezentuje szczytową formę klawesynowej muzyki francuskiej XVII wieku. Co czyni ten wyrafinowy cykl tak istotnym w historii muzyki? D’Anglebert zamieścił w nim jedną z najbardziej obszernych tabeli ornamentów z pełnym wyjaśnieniem dla klawesynistów, którą samodzielnie skopiował i przechowywał w swojej bibliotece Johann Sebastian Bach.
Ewa Mrowca
Z wyróżnieniem ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Absolwentka Guildhall School of Music & Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle’a oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera. Zdobyła wyróżnienie w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Rządu Szwajcarii, Accademii Musicale Chigiana oraz Guildhall School of Music & Drama. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta, Christopha Rousseta, Elisabeth Joyé, Pierre’a Hantaia, Kris Verhelst oraz Jespera Christensena. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Chinach, Japonii oraz USA. Występowała pod kierunkiem Jordiego Savalla, Alfreda Bernardiniego, Benjamina Bayla, Olivii Centurioni i Petera Van Heyghena.. Jest współtwórcą zespołu Altberg Ensemble. Jej pierwszy solowy album z „Pièces de clavessin” Jeana-Nicolasa Geoffroya (DUX 0137) zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luksemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 roku otrzymał wyróżnienie 5 du Diapason. Od kilkunastu lat prowadzi naukę gry na klawesynie w Varmia Musica Academia oraz koncertuje w ramach festiwalu muzyki dawnej Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim.