Pragniemy poinformować, że dla Państwa wygody używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach świadczenia usługy. Korzystanie z portalu bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki internetowej oznacza, że ciasteczka będą umieszczane w Twoim urządzeniu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem danych osobowych osób odwiedzających tę stronę jest Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie z siedzibą przy ulicy Zamkowej 2, 10-074 Olsztyn, NIP 739-020-01-75, REGON: 510989163,tel. (89) 527-95-96, email: sekretariat@muzeum.olsztyn.pl. Pozostałe informacje, o których mowa wart. 13 ust. 1 i 2 RODO znajdują się tutaj

Akceptuję

Kształtem miłości piękno jest...

2021-09-10 12:42:39 (ost. akt: 2021-09-10 12:54:47)

Zamek w Lidzbarku Warminskim, 4 września 2021 r.

Kształtem miłości piękno jest...

Autor: Mariola Adela Karpowicz

4 września 2021 świętowaliśmy 200 lecie urodzin C. K. Norwida (1821-1883). Pozostawił w swoim dorobku zarówno poezję, jak i nowele, rysunki, obrazy i sztychy. W sobotni wieczór pochyliliśmy się nad Norwidem poetą i Norwidem-artystą. Poznaliśmy nowelę Ad leones, której akcja toczy się we Włoszech i przedstawia historię pracującego w Rzymie rzeźbiarza, tworzącego Christani ad leones dwóch chrześcijan rzuconych na pożarcie lwom w czasie prześladowań za cesarza Domicjana. Lidzbarski zamek zamienił się w XIX wieczny Rzym, podcienie krużganka zaaranżowano na Caffe Greco, gdzie spotykali się wieczorową porą artyści, intelektualiści i dziennikarze (wśród nich Ewa Lubińska), zamkowa kuchnia stała się pracownią rzeźbiarza, a po Hiszpańskich Schodach chodzili modele (Bogdan Załęski, Tadeusz Szulewa). Scenografię wykonała Dana Rusch i Alina Drozd.

Norwid skonfrontował nas z problemem skorumpowania sztuki swoich czasów, uzależnienia jej od pieniądza i podjął temat zdradzonego przez artystę ideału. W Ad leones bowiem pod wpływem gustów amerykańskiego bogatego nabywcy (Tadeusz Krenc) bohater przekształca swoje dzieło w rzeźbę o tytule Kapitalizacja. Artystą rzeźbiarzem w naszym wydarzeniu był profesjonalny rzeźbiarz z dużym dorobkiem twórczym, uczeń Antoniego Pastwy, któremu norwidowe, chrześcijańskie wartości są szczególnie bliskie, pan Michał Jackowski, przybył do nas specjalnie z Białegostoku. Jego syn -Antoni wystąpił jako młody turysta, przybywający do Włoch.

W rzeźbę chrześcijan, rzuconych na pożarcie lwom wcieliła się para małżeńska Renata i Krzysztof Młot.
Chrześcijańskimi Norwidowymi wartościami przesycona jest także Assunta.

Spotkał ją młody poeta (Wiktor Baranowski) w ogrodzie, zaaranżowanym na dziedzińcu zamkowym, miała krzyż na piersi tak jak zresztą jej dziadek ogrodnik (Zenon Drozd). Krzyż ma swoją symbolikę, która staje się jeszcze bardziej czytelna właśnie w gotyckim zamku, siłą kierunkową strzelistego gotyku jest bowiem pion, renesans ma dynamikę poziomą. Gotyk i renesans z osobna wyłączają się, razem zaś tworzą harmonię. Z przecięcia linii horyzontalnej i wertykalnej powstaje figura krzyża. Najwspanialszy z tego kształt-mawiał Norwid -chrześcijanin, Polak.

W roli Assunty uosabiającej sztukę, Polskę, wenę twórczą, miłość, kobietę (bogata symbolika) wystąpiła Karolina Kołodziejska, spoglądająca ku niebu. Spoglądała ku niebu, pozostając niemą. Nic nie mówiła, a właściwie zaprzestała mówić pod wpływem cierpienia, po stracie swoich rodziców, utopionych w powodzi. Poprzez jej spojrzenie zrozumieliśmy filozofię Norwida, stosującego przemilczenia, poeta uważał, że to, co niewypowiedziane -wniebogłos- jest również mową.

Dziękuję za wspólne zbliżenie ku norwidowym wartościom i istnie mistyczny wieczór, pełen kontemplacji nad sztuką i misją sztuki.

Beata Błażejewicz-Holzhey

Kalendarium

« środa, 2 kwietnia 2025 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Zobacz pełne kalendarium »

Samorzad Wojewodztwa

Poznaj lepiej nasz region:

facebook youtube

środa 2 Kwietnia
  • Mikołaj Kopernik – Gra
  • Stowarzyszenie Miłośników Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Partnerzy Muzeum Warmii i Mazur
  • Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap
  • Logo roku Mikołaja Kopernika
  • Oferta najmu sal
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Centrum Spotkań Europejskich
  • Strona projektu:
  • Standardy ochrony małoletnich