Od marca do kwietnia 2011 roku w Lidzbarku Warmińskim przeprowadzono prace konserwatorsko-badawcze krużganków zamkowych.
Zespół wykonał nieniszczące badania warstw malarskich w wytypowanych miejscach (66 punktów pomiarowych). Celem było określenie różnic w doborze materiałów malarskich tj. odpowiedź na pytania czy malowidła na poszczególnych ścianach tarczowych powstały w tym samym czasie i czy wyszły spod jednej ręki (badania porównawcze karnacji oraz analiza zielonych pigmentów – oznaczenie pierwiastków głównych oraz akcesorycznych). Uzyskano bardzo interesujące rezultaty.
Interesujące jest m.in. że zniszczenia występujące w malowidłach w praskim kościele św. Wawrzyńca, omówione przez kolegów z laboratorium ALMA mają podobny charakter i zakres jak uszkodzenia malowideł w krużgankach zamku lidzbarskiego. Wyniki badań wskazują, że jedną z przyczyn podobnego charakteru i skali zniszczeń jest szczególna technika wykonania obu dekoracji. Zarówno forma jak i technika wykonania praskiego malowidła są uderzająco zbieżne z dekoracją krużganków lidzbarskich.
oprac. sm
na podstawie raportu Marcina Kozarzewskiego – Monument Service