Krużganek lidzbarskiego zamku

2010-07-14 00:00:00 (ost. akt: 2015-05-12 08:26:54)

z końca XIV w., dwukondygnacyjny, otaczający wewnętrzny czworokątny dziedziniec. Pierwotnie pośrodku dziedzińca znajdowała się studnia.

Krużganek lidzbarskiego zamku
Zrealizowany w latach 2010 – 2011 projekt „ Ratunkowe prace konserwatorskie krużganków zamku lidzbarskiego” przyczynił się znacznie do poszerzenia wiedzy na ich temat. Prace archeologiczne, których celem były poszukiwania średniowiecznej studni na dziedzińcu przyniosły potwierdzenie źródeł kronikarskich co do wodociągu założonego już za czasów biskupa Henryka Sorboma (1373 -1401), który dwoma nitkami doprowadzał wodę do zamku. Wykonana w czasie funkcjonowania sierocińca w XIX wieku na środku dziedzińca nieistniejąca już studnia drewniana być może przyczyniła się do usunięcia wcześniejszej.
Krużganki, których datowanie się określa na rok 1380 mają dwie kondygnacje. Na dolnej są zasklepione krzyżowo – żebrowo zaś na piętrze są przesklepione trójpodporowo a łuki arkad podpierają ośmioboczne filary z wapienia gotlandzkiego dające wrażenie pałacowej gotyckiej architektury najwyższej klasy.
W dolnej części krużganków prezentowane są lufy armatnie sygnowane herbem biskupa Adama Stanisława Grabowskiego (1741 – 1746), przedostatniego wielkiego mieszkańca lidzbarskiej rezydencji. Odkryte w ramach projektu malowidła zdobiły wszystkie ściany dwudziestu przęseł poziomu pierwszego piętra krużganków a ich czytelność wynosi około 75%.Te ponad sześciuset letnie malowidła o tematyce religijnej, powstałe z inicjatywy Henryka Sorboma i wykonane przez czeskich mistrzów wzbogacają zamek o skalę w tej części Europy niespotykaną.Na wprost szyi bramnej widnieje patronka rezydencji Święta Katarzyna ze Świętymi Dorotą i Barbarą. Pozostałe sceny to: Opłakiwanie Chrystusa, Święta Agata ze Świętymi Agnieszką i Apolonią, Święta Anna Samotrzeć ze Świętą Elżbietą Turyńską i Świętą Marią Magdaleną, Zwiastowanie, Pokłon Trzech Króli, Zaśnięcie Marii, Koronacja Marii, Ukrzyżowanie, Biczowanie, Modlitwa w Ogrójcu, Dwunastoletni Jezus w świątyni, Scena z ukrzyżowaniem, Sąd Ostateczny –zbawieni, Sąd Ostateczny – piekło, Cierniem koronowanie. W skrzydle wschodnim krużganków mamy do czynienia z nowożytnym malarstwem manierystycznym, które powstało w następstwie po średniowiecznym i ukazuje herby kardynała Stanisław Hozjusza (1551 – 1571), Medici papieża Piusa IV (1559-1565) i herb Lis biskupa Szymona Rudnickiego (1604 – 1621). Na uwagę zasługują portale gotyckie i późniejszy fundacji biskupa Szymona Rudnickiego oraz dwa fundacji kardynała Michała Radziejowskiego (1679 – 1689). W skrzydle południowym, pod głównym dachem, na licu muru znajduje się zegar słoneczny fundacji biskupa Adama Stanisław Grabowskiego z 1746 roku.

Kalendarium

« czwartek, 17 sierpnia 2017 »
Pn Wt Śr Czw Pt So N
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Zobacz pełne kalendarium »
czwartek 17 Sierpnia
  • Program III kwartał 2017
  • Oferta najmu sal
  • Wakacje 2017
  • Urodziny w zamku
  • konkurs filmowy o szlaku Kopernika
  • Film promocyjny Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Katalog on-line biblioteki Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
  • Doposażenie pracowni edukacyjnych Muzeum Przyrody - baner
  • Archeologiczna mapa Olsztyna i okolic
  • PITax.pl
  • Spektakl
Poranek pana Mikołaja - baner
  • Oferta ślubów w zamku
  • Strona projektu: